dijous, 29 de març del 2012

Ruta total per la vall de Núria, per Fontalba i el camí vell

La ruta comença com sempre a Girona, punt de partida de les rutes, amb el cotxe arribarem fins a  la comarca del Ripollès, creuant concretament dues comarques, el Pla de l’Estany i La Garrotxa i a través del túnel de capsacosta, arribarem al Ripollès. Hem d’arribar a creuar la seva capital i enfilar la vall de Ribes, i fins a Queralbs punt d’inici del magnífic cremallera. Nosaltres però optarem per aventurar-nos a fer la pista en força bon estat que porta fins a Fontalba lloc on neixen les aigües del Freser, i punt on iniciarem la ruta, just després dels 11 km de la pista.
L’itinerari que durem a terme es circular en part, ja que partim de l’aparcament de Fontalba i baixem al santuari, retornant després pel camí vell proper al cremallera, que ens porta a Queralbs, així podem admirar dos grans espais molt diferenciats de la vall de Núria; per dur a terme aquesta ruta tenim dues opcions:
-          Pujar en cotxe a Fontalba i baixar al Santuari, per el retorn algun component del grup caldrà que s’aventuri a recular tot anant a buscar el vehicle a dalt a Fontalba i la resta poder baixar per el camí vell.

-          L’altre opció per poder fer la ruta tot junts, seria accedir fins a Queralbs amb dos vehicles, i deixar-ne un o bé al poble, o bé al petit aparcament després del revolt de la corba en direcció a Fontalba, on encara és carretera enquitranada. Això ens permet pujar em el segon vehicle fins a dalt i després fer la tornada per el camí vell, tot arribant al lloc on em deixat el primer vehicle; i poder pujar a buscar de nou l’altre cotxe a Fontalba.

[Arribats aquí algú es pot preguntar: un cop fem la volta i som a Queralbs no podríem recular la pista a peu per recuperar el cotxe a Fontalba? Realment podríem considerar que es una bogeria refer els 11 km de pista, ara bé hi ha opcions de contractar alguna empresa que ens permeti deixar el cotxe a Queralbs]

-          La tercera opció seria fer el camí vell de pujada el més proper al riu i de baixada el segon tram, però aquesta possibilitat no la explicarem en la ruta.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Desenvolupament de la Ruta

11h. Sortida del aparcament de Fontalba

Zona d'inici de la ruta, poca vegetació i al fons Fontalba
      - És essencial un mapa de la zona, possiblament el de l’Alpina és com sempre el millor, i en molts casos l’únic. Com també bon calçat, aigua i alguna cosa per picar com a minim, tot sabent que a Núria trobarem de tot, cal destecar que força car.

Començem  la ruta per el camí que podem trobar més a la falda de la muntanya, podem destecar que és un camí suau que te tendencia a la baixada el primer tram, un cop hem superat la font d’alba, d’aquí el nom del lloc on ens trobem al peu del Puigmal. Desde aquí anem seguint algunes de les indicacions a base de marques grogues i algunes fites, cal remarcar que el camí es suau i força simple amb espais de bosc molt agradables i amb vistes immillorables de Núria. Per veure per primer cop el santuari desde una alçada considerable cal caminar uns 60 minuts, just abans d’empendre el descens més directe, tindrem les millors vistes; i desde aquell punt ens quederan poc més de 30 minuts de descens, amb molta pendent (que per això sempre recomanem fer de baixada, que tot i que pot ser molesta per les puntes dels peus, realment es menys feixuga que la costeruda pujada en cas de fer la ruta al inrevés)
Panoramica general de la vall, durant el descens des de Fontalba

12.30h Arribada a la creu davant del estany de Núria.
Sant Gil, La verge, l'olla, el cremallera i l'estany; simbols

Despres de visitar totes les dependencies del complex de la vall de Núria:
  •  L’ermita de Sant Gil i el diporama de la seva part dreta.
  •  Les botigues de souvenirs a un preu elevat podem comprar records Ex: imant o cleuer 4- 5€, DvD 12 o20€…
  •  L’espai del cremallera, molt curiós amb dades de tots els cremalleres del món com el de la Jungfrau a Suïssa (pel qual podem tenir un 50% de descompte si comprem un bitllet del cremallera de Núria, ja que estan agermanats)
  • L’espai natural de l’entorn del estany.
  • I sense dubte el Santuari, amb el cambril de la Verge romànica, i sobretot l’Olla on podem col·locar dins i quedar embarassats/des, es típic fer-ho en el cas dels homes també es creu que marxa el mal de cap per sempre.

Calcularem 1 hora llarga per veure tot l’entorn que em explicat. I després de dinar, recomanablement de pícnic amb entrepans, emprendrem la baixada  cap a les 14:30h

CAMÍ VELL, el retorn

La cua de Cavall
14.30h (0min) Iniciem la baixada pel camí vell. Tot molt ben senyalitzat amb Gr 11(blanc i vermell)
El descens és constant i suau, tot i que el principi trobem una part més planera que ens permet captar algunes imatges encisadores del cremallera, s’inicia des de la creu d'en Riba i va paral·lelament a la via fins que la creuem per un pas inferior.

15.15h (45min) aquest punt es potser dels més característics del camí vell que recorre la vall, ens trobem davant la cua de cavall una cascada molt bonica, que cau com la cua d’un cavall i a la esquerra la balma de sant Pere un petit refugi en cas de pluja.

15.35h (1h-1.05h) arribats aquí podem admirar el salt del sastre, de font alba a la nostra dreta en descens que transporta les aigües fins la part baixa de la vall, d’aquí iniciem la part en ziga-zaga amb més pendent del recorregut són les marrades del salt del sastre.

16h (1.30h) El pont vell del cremal que creua les aigües del riu de la vall ens permet captar alguna fotografia de postal i descansar una mica per enfrontar la part final del descens, a partit d’aquest punt abandonem la part esquerra per retornar a la part dreta de les aigües que de cop descendiran molt ràpidament, aquest punt el paisatge més feréstec canvia totalment i la estreta vall s’obre.

16.30 (2h)  al cap de dues hores de descens arribem al trencall de Queralbs després de creuar la Ruïra, una gran masi i una font, cal destacar que aquest punt creuem la pista en direcció a Fontalba i com em dit pot ser un bon punt per deixar un dels vehicles. Sinó el camí amb poc més de 15 minuts (malgrat les indicacions que marquen uns 30') arribaríem a Queralbs.
  • A Queralbs podem admirar una de les joies de l’arquitectura romànica del Pirineu Català i del Ripollès, L’església parroquial amb la magnifica galeria porticada d’entrada, una de les poques que han arribat avui totalment conservades, a l’interior frescos barrocs a l’absis i sobretot una reproducció de l’ara d’altar que es conserva al Mnac.
Esglèsia parroquial de Queralbs, una joia romànica

Cal destecar que es una ruta de certa llargada però és assequible per tothom, inclòs nens, ja que el llarg del camí hi ha zones de descans, i la major part de tot es de baixada, en el cas de cansar-se pujant sempre es pot baixar em cremellera, i si no s'opta per la ruta circular seria més recomenable pujar amb el cremallera.

Us convidem a fer aquesta genial ruta per la vall de Núria, una vall cinc estrelles!

4 Raons per fer la ruta

• La vista del camí de Fontalba
  • La visita a Queralbs
  • L'històric cremallera que ens segueix pel camí
  • La merevellosa comunió de Sant Gil, el santuari i l'estany.